reklama

Lepšiu známku za 50 eur? Prokurátorka obvinenie študenta z podplácania zmietla zo stola

Elitný vyšetrovateľ navrhoval postaviť pred súd mladíka, ktorý cez sociálnu sieť núkal pedagógovi peniaze za lepšiu známku. Prokurátorka stíhanie študenta zastavila.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Pätnásťročný študent strednej poslal správy cez sociálnu sieť Facebook svojmu učiteľovi nemeckého jazyka ešte v máji 2013.

„Prosil ho, aby nafingovali písomky, o čom by nikto nevedel, za čo mu sľúbil presne nešpecifikovaný úplatok a o pár dní mu ponúkol úplatok vo výške 50 eur, svoju ponuku následne zvýšil na 100 eur za to, že mu umožní postup do 2. ročníka strednej školy, napriek tomu, že jeho prospech z uvedeného predmetu bol v tom čase nedostatočný,“ uviedol v uznesení o vznesení obvinenia vyšetrovateľ z elitného policajného útvaru - Národnej protikorupčnej jednotky - expozitúra Východ vlani v novembri.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chcel ho postaviť pred súd

Pedagóg vec oznámil polícii po viac ako dvoch rokoch. Na základe jeho oznámenia mladíka expresne obvinili z podplácania. Denník Plus JEDEN DEŇ informoval o tom, že vyšetrovateľ chcel študenta postaviť aj pred súd.

Začiatkom februára tohto roka predložil prokuratúre návrh na konanie o dohode o vine a treste. 

Prokurátorka podplácanie nevidí

Prokurátorka trestné stíhania študenta zastavila. Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť pred pár dňami.

 „Samotná komunikácia na sociálnej sieti medzi obvineným, ktorý bol v čase skutku mladistvý a jeho učiteľom svedčí len o nadštandardných priateľských vzťahoch, pričom uvedený návrh žiadna zo strán nebrala vážne, čo potvrdzuje jednak konanie mladíka, že vo veci ďalej nekonal, ako aj konanie oznamovateľa v čase skutku ako pedagóg vec neriešil, neoznámil ju riaditeľovi školy ani triednej učiteľke ani rodičom mladistvého žiaka,“ vysvetlila v uznesení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pripomenula, že úlohou učiteľa je nielen vzdelávať, ale aj vychovávať, pričom učiteľ si vec nevysvetlil ani so žiakom, hoci s ním mal priateľský vzťah. Ako učiteľ mal študenta poučiť, že také niečo nemôže robiť a aké to prináša dôsledky.

„Keďže vo veci nijako nekonal, je zrejmé, že ju chápal ako nezáväznú priateľskú komunikáciu. Konanie študenta spočívajúce v mailovej komunikácii s učiteľom nenapĺňa všetky zákonné znaky skutkovej podstaty prečinu podplácania,“ podotkla prokurátorka.

Dodala, že „nebol vykonaný žiadny priamy dôkaz ani súhrn iných nepriamych dôkazov, ktoré by vo svojom celku spoľahlivo usvedčovali obvineného.“ 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo uvádzali vo výpovedi?

Študent: „V školskom roku 2012/2013 som bol prvák, učil som priemerne, ale najhoršiu známku som mal z nemeckého jazyka. Učiteľ v druhom polroku navrhol mojej mame, aby som išiel k nemu bývať, že ma bude doučovať. Mama s tým nesúhlasila, čo mu po rodičovskom združení aj osobne povedala. Odvtedy ma učiteľ začal častejšie vyvolávať a bol na mňa prísnejší, dostal som niekoľko pätiek. Bol som v strese, nevedel som čo mám robiť, nemčinu som sa nedokázal naučiť. S učiteľom som bol v kontakte na Facebooku a tak som mu napísal správu, v ktorej som ho poprosil, či by nenafingoval písomku, že by som mu za to niečo dal. Bol som zúfalý a sľúbil by som hocičo. Až od otca som sa dozvedel, že učiteľ bol niekedy v roku 2014 u nás doma a povedal mu, že mu som núkal úplatok za známku a že ma poohováral po celej škole. Rodičom som sa priznal, že som núkal učiteľovi peniaze za známku a ukázal som im komunikáciu s učiteľom. Bol som v strese a nemyslel som to vážne. Ľutujem to, bál som sa, že prepadnem z nemčiny, neuvedomil som následky konania. Oslovil som učiteľa preto, lebo sa so žiakmi bavil ako so seberovnými, ako keby boli kamaráti.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Učiteľ: „Mladíka poznám iba ako žiaka, ktorého som v minulosti vyučoval nemecký jazyk. V októbri 2015 som podal trestné oznámenie. V januári 2014 sa stretol s jeho otcom, ktorého som informoval o ponúknutí úplatku jeho synom. Neoznámil som to hneď, lebo som nevedel, či ide o trestný čin, pretože mi študent peniaze neponúkol priamo, iba to navrhol. To, že som matke študenta navrhol, aby išiel bývať ku mne som nemyslel vážne, s matkou mladíka som sa o tom nerozprával.“

Otec študenta: „V januári 2014 prišiel k nám do bytu pán, ktorý sa predstavil ako učiteľ nemeckého jazyka nášho syna. Povedal, že syn sa dopustil trestného činu, keď mu ponúkol úplatok. Bol som z toho veľmi prekvapený, pretože dovtedy som o ničom nevedel. Povedal som mu, že sa potrebujem so synom porozprávať a potom budem vec riešiť. Učiteľ mi povedal, že najlepšie by bolo syna zobrať zo školy. Ospravedlnil som sa za syna. Syn mi ukázal facebookovú komunikáciu, ktorá sa mi nepáčila, pretože vyzerala ako komunikácia dvoch kamarátov a nie učiteľa a žiaka. Syn uznal svoju chybu a ukončil komunikáciu s učiteľom. Manželka bola za triednou učiteľkou, ktorá však nevidela žiadny dôvod na odchod syna zo školy. Potom nasledovali nepravidelné telefonáty učiteľa na pevnú linku a tiež na manželkin mobil, ale učiteľ nevysvetlil, prečo vlastne volá. Takto nás kontaktoval od februára 2014 do mája 2015. Syn konal nerozvážne, ale konanie učiteľa sa mi zdá ako obťažovanie našej rodiny.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Triedna učiteľka: „Študent mal v prvom ročníku priemer z jednotlivých predmetov 2,12. V školskom roku 2012/2013, kedy ho učil nemecký jazyk dotyčný, nemali pedagogickí pracovníci vedomosť o údajnej snahe učiteľa ovplyvniť a zlepšiť si tak známku. O tejto údajnej snahe nás informoval bývalý kolega až v roku 2014 a to cez sociálne siete. V tomto školskom roku 2015/2016 je študent vo štvrtom ročníku. Do školy chodí pravidelne, nemá žiadne problémy so spolužiakmi, ani s pedagogickými pracovníkmi. V triede je obľúbený, je slušný a nekonfliktný. Rodičia sa pravidelne informujú o jeho prospechu a správaní a je s nimi veľmi dobrá spolupráca.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riaditeľ školy: „Pedagóg učil na našej škole nemecký jazyk, nebol v kontakte s kolegami, pretože pre jeho asociálnu povahu s ním nenadväzovali osobnejší vzťah. Prístup k žiakom mal neujasnený, chýbala mu pedagogická vyspelosť. Po ukončení pracovného pomeru využíval médiá na očierňovanie žiakov i kolegov, kontaktoval sa so žiakmi, ktorí sú ľahšie manipulovateľní, aby mal aktuálne informácie o dianí v škole.“

Júlia Piraňa Mikolášiková

Júlia Piraňa Mikolášiková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  446
  •  | 
  • Páči sa:  1 643x

Témy spojené s políciou, prokuratúrou, súdmi a organizovaným zločinom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu