reklama

Spolumajiteľ bandy sýkorovcov?

Vplyvný a bohatý podnikateľ Trajter je obžalovaný z objednávky vraždy. Na súde vystupuje sebavedomo až arogantne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Mega proces so sýkorkami (3. časť)

Mareka Trajtera priviedli z väznice na pojednávanie v putách. Oblečený mal oblek a pod krkom uviazanú kravatu.

Obžaloba mu pripisuje objednávku vraždy Romana Deáka z októbra 1999. Zaplatiť za ňu mal bossovi sýkorovcov Róbertovi Lališovi alias Kýblovi. Usvedčujú ho traja kľúčoví svedkovia a jeden spoluobžalovaný.

Marek Trajter
Marek Trajter (zdroj: Jozef Habočík)

Trajter má troch obhajcov. Zastupuje ho Eva Mišíková – bývalá prokurátorka Generálnej prokuratúry SR. Jeho ďalším advokátom je Peter Agalarev. Ten je známy najmä z kauzy bytovej mafie, kde obhajuje hlavného obžalovaného Jozefa Draga.(Paradoxne, práve Mišíková v tejto kauze pôsobila ako prokurátorka.) Tretím Trajterovým obhajcom je Marek Para.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Advokátka Eva Mišíková
Advokátka Eva Mišíková (zdroj: Peter Hudec)

Na súde rečnila najmä Mišíková, ktorá donedávna bola považovaná za ikonu boja proti mafii. Teraz, ako advokátka obvinila orgány činné v trestnom konaní z porušovania práva na obhajobu jej klienta.

Namietala, že vyšetrovateľ pred výsluchom neuvádzal mená svedkov a obhajoba sa nemohla pripraviť.

Spochybnila vierohodnosť svedkov. Označila ich za takzvaných „kajúcnikov“, ktorí získali výpoveďami prospech a nedajú sa považovať za neutrálnych.

Poukazovala aj na to, že Trajterovi nebolo umožnené vyšetrenie na polygrafe – detektore lži.

Vedel, že ho odpočúvajú

V mladosti bol Trajter odsúdený za falšovanie peňazí na päť rokov.

Keď sa vplyvný podnikateľ, priekopník s reštitúciami pozemkov, dozvedel od svojich informátorov, že ho vo výpovedi v prípade Deákovej vraždy spomína svedok Daniel V., jeho kamaráti - Richard Kardian, Boris Vybíral a Anton Novák prišli v decembri 2012 na policajné prezídium. Naraz si totiž všetci traja spomenuli, že by mohli niečo povedať k Deákovej vražde, ktorá sa stala pred rokmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Operatívec ich poslal preč, nezaujímalo ho, čo hovoria,“ vyhlasoval na súde arogantne Trajter. S kamarátmi teda zašiel na Generálnu prokuratúru SR, pretože oni chceli vypovedať o Deákovej vražde. Hovorili s námestníkom Petrom Šufliarskym. Trajter však sám žiadne oznámenie nepodal, aj keď neskôr počas pojednávania tvrdil, že má indície, kto stojí za Deákovou vraždou. (V tom čase tam Mišíková pracovala ako prokurátorka.)

Týmto trom chlapíkom občas dával za drobné služby finančnú odmenu. Nie sú však jeho zamestnanci. „Je to z mojich súkromných peňazí,“ vysvetlil, keď sa ho prokurátor pýtal, ako má v tejto súvislosti vyriešené odvody a dane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po Kardianovi pár dní od návštevy na polícii a prokuratúre niekto strieľal. Stalo sa tak neďaleko Trajterovho domu v Bratislave. Vyšetrovateľ začal trestné stíhanie vo veci pokusu úkladnej vraždy Richarda K. Nikoho neobvinili. Vyšetrovanie zastavili, lebo sa nepodarilo nájsť páchateľa.

„Od streľby na Kardiana bol môj telefón odpočúvaný,“ vyhlásil Trajer.

Keď sa ho prokurátor opýtal, odkiaľ to vie, uškrnul sa: „To vám nepoviem.“ Trajter si mobil presmeroval na kamaráta Kardiana. „Urobil som to, lebo som bol pracovne zaneprázdnený,“ odôvodňoval.

V decembri 2012 Trajer ešte stihol účinkovať v relácii televízie Markíza Modré z neba. V obálke odovzdal moderátorovi Vilovi Rozborilovi šesť tisíc eur pre ľudí v núdzi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V apríli 2013 proti Trajterovi začal vypovedať ďalší svedok – Juraj Bílik alias Čapatý.

Pár dní pred tým, ako Trajtera obvinili, v apríli 2013 odišiel na Seychely. Neutekal som pred trestným stíhaním, mal som plánovanú cestu,“ vysvetľoval. Chcel si tam kúpiť nehnuteľnosť a podnikať.

Priznal, že poslal bývalú partnerku za Deákovou matkou, aby jej povedala, že je nevinný.

V exotickej krajine sponzoroval opozičnú stranu, zadržali ho a na základe medzinárodného zatykača v septembri 2013. Po viacerých komplikáciách bol vydaný na Slovensko a sudca ho poslal do väzby. Trajter tvrdí, že ho za Seychel doviezli nezákonne.

Ešte v lete 2014 2013 podal súvislosti s obvinením podnet na Generálnu prokuratúru SR, aby preskúmala postup prokurátora. (Mišíková tam stále pôsobila ako prokurátorka.) Policajti majú informácie, že sa začal sa zaujímať, komu bude vec pridelená. „Bola to aktivita ľudí, ktorým na mne záleží,“ vysvetlil opäť s úškrnom na súde.

Jurij Fejer alias Malý Rus sa priznal a vypovedá aj proti Trajterovi. Je to teda už tretí svedok v poradí. (Fejer uzavrel s prokurátorom dohodu o vine a treste. Súd ju schválil. Za štyri vraždy dostal trest 20 rokov odňatia slobody.)

Usvedčovať ho začal aj spoluobžalovaný Martin Kováč, prezývaný Rybička.

Kámoš Kýbel

Kýbla pozná, hrávali spolu hokej. Stýkal sa aj s Havlom (Petrom Havasim, šéfom seneckej vetvy sýkorovcov, zavraždili ho v júni 2004 - pozn. aut.). „Nevnímal som, že nejaká štruktúra zločineckej skupiny a Lališ sa nezmienil o žiadnej trestnej činnosti. Nikdy som ho tak nevnímal. Aj policajti a politici hrávali s nami hokej,“ tvrdil na súde.

Kýbel s ochrankárom
Kýbel s ochrankárom (zdroj: archív pir)

„Lališov príchod sprevádzali prísne bezpečnostné opatrenia a odchod bol rýchly, bez zbytočných rečí,“ opísal Trajter. Napríklad na hokej chodil na pancierovom aute, ktoré vošlo až do budovy štadióna a jeho ochrankári vždy prezreli šatňu. Až potom mohol vojsť Kýbel. Chodili s ním aj ďalšie dve vozidlá. „Bola to Kýblova paranoja,“ zhodnotil. Na otázku sudcu, prečo by mal mať Lališ paranoju odvetil: „Nie som doktor, neviem.“

Kýbel navštevoval Trajtera aj vo firme v budove na Ivánskej ceste v Bratislave. Pred takýmito stretnutiami Kýblova ochranka kanceláriu neprezerala. „Sem-tam zavolal, navštívil ma, keď začal rozprávať, hovoril aj štyri hodiny, ja som ho nepočúval, musel som pracovať,“ opísal.

Naposledy ho videl koncom roku 2011. Tvrdenia svedka, že bol za Kýbla v úkryte na Morave a platil mu advokáta, označil za lož.

Prípad vraždy Deáka

Deák bol Trajterov kamarát a istý čas mali spoločné podnikateľské aktivity. Trajterova vtedajšia partnerka robila u Deáka účtovníčku.

Trajeter sa mal s Deákom rozprávať o tom, že jeho priateľ je v ohrození. Odporučil mu, aby išiel zo Slovenska preč. „Spýtal sa ma že či sa postarám o jeho ľudí, ak by sa mu dačo stalo, napríklad o Ivana Koledu, ktorý pracoval pre Deáka... Je to človek, ktorý sa vyzná v inžinieringu. Občas využívam jeho služby,“ povedal Trajer.

Zaujímavosťou je, že ide o veľmi dobrého známeho Trajterovej advokátky Mišíkovej. Podľa informácií, ktoré mám k dispozícii, Mišíková ešte v čase, keď bola prokurátorkou, zisťovala pre Koledu veci o už spomínanej streľbe neďaleko Trajterovho domu.

Roman Deák
Roman Deák (zdroj: archív pir)

V deň vraždy Deáka bol Trajter na hokeji. Boli aj s ním Peter Havaši, Novák, Kardian. „Potom som bol v kaviarni U anjelov, stretol som sa tam s Havašim, prišiel tam ja Fejer a Kováč. Bol som s Vybíralom, Kardianom a Novákom, ten mal narodeniny. Odtiaľ som išiel domov,“ spomenul. O vražde Deáka, ktorá sa stala po ôsmej hodine večer, sa vraj dozvedel z televízie, z mimoriadnych správ.

Trajter pred súdom vyhlásil, že si vraždu Deáka neobjednal. „Neexistuje žiaden objektívny dôkaz, že som mal z nej majetkový prospech, ako tvrdí obžaloba,“ argumentoval.

Podotkol, že vie preukázať majetok v hodnote 30 miliónov eur a významnú časť vlastnil už v roku 1999, kedy zavraždili Deáka. „Nikto nepreukáže spojitosť medzi majetkom Romana Deáka a mojou osobou,“ konštatoval.

Trajter si ešte počas vyšetrovania zo Seychel vylepšoval imidž aj v médiach. Prvý článok.Druhý článok.Tretí článok.

Prokurátor a vyšetrovateľ majú podľa Trajtera slabé schopnosti.

„Prokurátor a vyšetrovateľ démonizujú moju osobu,“ skonštatoval.

Zaútočil na policajtov

„Ste nadpriemerne inteligentný, vidno to z písomných podaní, aj z prejavu a aj psychologického posudku. Na slovenské pomery ste majetný človek. Zaujíma ma váš pohľad na skutočnosti prečo si "kajúcnici" podľa vás vybrali ten najťažší materiálny a inteligentný kaliber,“ spýtal sa člen predseda senátu zapierajúceho Trajtera.

Marek Trajter
Marek Trajter (zdroj: Jozef Habočík)

„Nebol to ich nápad, boli to operatívec s vyšetrovateľom,“ odpovedal. Vyhlásil, že policajti nahovorili svedkov „kajúcnikov“, aby proti nemu vypovedali, aby si zabezpečili kariérny postup.

Výpoveď prvého svedka, ktorú mali, by podľa Trajtera policajtom nestačila, tak nahovorili ďalších. „Chceli mi dať príručku, lebo vedeli, že Kardian, na ktorého strieľali, je môj človek. Nevedeli, kto som, že viem preukázať pôvod svojho majetku. Chcel som ísť na polygraf, myslíte, že to by som robil keby som bol vinný? Nie som taký idiot, aby som robil také stupidity. Myslím, že mi všetci veríte, myslím že aj pán prokurátor,“ odpovedal Trajter.

Pripomeňme si, že o Trajterových aktivitách vypovedali viacerí svedkovia. Jeden z nich dokonca naznačoval, že spolu s Kýblom sa mal zaujímať aj o prokurátora a policajtov.

„Kýbel mi dal lístok s menami policajtov a prokurátora. Mali sme k tým osobám zistiť veci. Povedal mi, že to má od Trajtera,“ uviedol Trajeterov spoluobžalovaný Martin Kováč.

Stalo sa to v čase, keď ešte Kýbel nebol na úteku a zadržaním Kováča. Zatykač na Kýbla vydali v lete 2012 a Kováča zadržali na jeseň.

Trajter si aj napriek viacerým svedectvám a obžalobe tvrdí, že motív na vraždu Deáka mohla mať jeho vtedajšia manželka a otec jej dcéry. Vyhlasuje, že má indície ako to celé bolo, na súde ich však povedať nechcel.

Policajti pomáhali podozrivému z mafiánskej vraždy, ostali bez trestu

Pojednávanie bude pokračovať od utorka 27. januára 2015. Vypovedať by mali svedkovia.

Júlia Piraňa Mikolášiková

Júlia Piraňa Mikolášiková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  446
  •  | 
  • Páči sa:  1 643x

Témy spojené s políciou, prokuratúrou, súdmi a organizovaným zločinom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu