reklama

Hrajú aktéri Gorily s Kiskom ruskú ruletu?

Prezident Andrej Kiska je v klietke. Pred ňou stojí jeho hovorca Roman Krpelan, podnikateľ Peter Košč a vyšetrovateľ Marek Gajdoš. Podávajú mu hnilé banány.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Tak by mohla vyzerať karikatúra, ktorá by vystihla jednu z udalostí minulého týždňa.

Šéf vyšetrovacieho tímu Marek Gajdoš bol na návšteve v prezidentskom paláci u Andreja Kisku. Dôvodom bolo znepokojenie hlavy štátu nad tým, že Gajdoš oznámil odchod do civilu.

Po stretnutí sa šéf tímu, ktorý zriadili v januári 2012 postavil pred kamery, aby čo to povedal. Za chrbtom mu stál prezidentov hovorca Roman Krpelan

Roman Krpelan a Marek Gajdoš
Roman Krpelan a Marek Gajdoš  (zdroj: HNONLINE.SK)

Krpelan je bývalý novinár a bývalý zástupca šéfredaktorka denníka SME.  Z novín odišiel ku koncu septembra 2010.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práve počas jeho pôsobenia v denníku SME, prišiel Tom Nicholson s údajným spisom Gorila. V redakcii ho zverejniť nechceli. Dokumenty zamkli do zásuvky. Nepublikovali nič.

Krpelan po odchode z médií poskytoval služby istému Petrovi Koščovi, ktorý podniká aj v bezpečnostnom sektore, figuruje DAST Security. SBS-ka dostala viacero štátnych zákaziek. Neoficiálne bol tiež poradcom riaditeľa Slovenskej informačnej služby (SIS) Jozefa Magalu (2006 – 2010). Spomína sa aj Gorile. Tajní ho volajú pán X. 

Košč má blízko nie len k trojnásobnému premiérovi Robertovi Ficovi, či predsedovi parlamentu Andrejovi Dankovi (SNS), ale aj k policajným funkcionárom z čias vlády Ivety Radičovej a aj ľuďom z podsvetia. Aktuálne získava prostredníctvom svojich kamarátov vplyv v tajnej službe opäť. Písala som o tom tu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Košč sa pohybuje aj v blízkosti premiéra.
Košč sa pohybuje aj v blízkosti premiéra. (zdroj: TV SMER- SD)

Krpelan pôsobil aj v PR agentúre. Teraz je šéfom tlačového odboru u prezidenta Kisku, ktorý sa pohoršuje nad tým, ako je to s tým vyšetrovaním Gorily.

Údajný spis Gorila niekto neznámy zverejnil na internete v decembri 2011. V januári 2012 Nicholson povedal, že mu dávali milióny, ak na Gorilu zabudne.

Tiež vyhlásil, že „ponúkal materiál SME, týždenníku Trend aj Týždňu. Nikto to nechcel zverejniť. Báli sa, že bez audionahrávky alebo potvrdenia autenticity hlavnými aktérmi by mali problém so žalobami.“

Vtedajší šéfredaktor denník SME Matúš Kostolný (dnes denník N) napísal v januári 2012 komentár, v ktorom vysvetľoval odloženie Gorily do zásuvky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Nicholson hovoril so všetkými, čo by k nej mohli niečo povedať... a všetci vrátane dnešných poslancov, ministrov vtedy mlčali,“ uviedol vtedy.

Doplnil, že chýbal zvukový záznam alebo aspoň doslovné prepisy odpočúvaní a Nicholson nevedel získať svedectvá ani odhaliť zdroj, od ktorého spis má.

„V hre totiž nebola iba obava pred žalobami, ktoré by sme nevedeli odrážať, lebo by sme v ruke nemali nič, iba pocit, že Gorila je skôr pravá, ale aj strach, že to niekto na nás celé iba narafičil,“ spomenul v komentári.

A na záver sa vrátim k slovám z úvodu...

Minulý týždeň Kostolného vtedajší zástupca Krpelan, už ako hovorca Kisku stál za vyšetrovateľom Gorily, ktorý poskytoval novinárom rozhovor. (Video tu.) 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Prezident si chcel vypočuť informácie priamo od vyšetrovateľa,“ zhodnotil stretnutie Krpelan .

(Tu musím pripomenúť, že Kiska sa s Gajdošom nestretli minulý týždeň prvýkrát. O ich prvom stretnutí informoval denník N začiatkom tohto roka.)

Pod čiarou

Tom Nichlson vo svojej knihe Gorila na strane 136 – 137 napísal:

Ešte pred rokom 2009 som sa začal stretávať s istým mužom – bol holohlavý, neustále sprevádzaný bodyguardom – ktorý poznal korupčné pozadie každého veľkého škandálu ešte skôr, ako sa celý škandál prevalil. Vedel som, že keď mu rozprávam o článkoch, na ktorých pracujem, je to skoro to isté, ako by som to verejne ohlásil celému svetu, ale mal toľko informácií, že mi neprekážalo túto cenu za ne zaplatiť. Viac ma trápilo, že som nemal ani najmenšie tušenie, kto to je a aké sú jeho motívy, prečo mi s mojimi článkami pomáha. V jedno popoludnie sa ma môj záhadný kamarát spýtal, ako ďaleko som sa dostal so spisom Gorila. Priznal som, že SME článok odmietlo a že sa obávam, že tento príbeh je nepublikovateľný. „Nuž, ak sa niekedy rozhodneš, že sa o tom nedá písať, som si istý, že by sa to dalo nejako speňažiť,“ povedal. „Nemusíš to len nechať v šuplíku. Nejakých päť, možno desať miliónov korún by sa dalo zohnať za to, že sľúbiš, že sa prestaneš v tomto spise rýpať.“ Zasmial som sa, tak ako sa niekto zasmeje nad absurdným návrhom, a jeho návrh som zamietol. Cítil som, ako som očervenel. „Veľa novinárov to tak robí, nie je na tom nič zlé...“ Ešte to párkrát skúsil, ale napokon ma nechal na pokoji. Krátko nato sme sa prestali stýkať, pretože mi odmietol prezradiť svoje meno, a ja som mal pocit, že ak v stretnutiach máme pokračovať, chcem vedieť, kto to je. A tak by medzi nami nastalo finálne hluché ticho, keby nebolo toho, že omylom poslal správu oznamujúcu narodenie svojej dcéry všetkým kontaktom, ktoré mal v telefóne, a teda aj mne. Pamätám si, ako som sa celý šokovaný zasmial, keď som si všimol priezvisko jeho dcéry – a uvedomil som si, že po celý ten čas bol mojím zdrojom spolupracovník riaditeľa SIS Jozefa Magalu. Uškrnul sa, keď som mu jeho chybu po voľbách v roku 2010 pripomenul, očividne si neuvedomil, že má v telefóne uložené kontakty ľudí, ktorí nepoznali jeho identitu. Poprel, že mi niekedy ponúkol sprostredkovanie predaja spisu, povedal, že mi len predkladal rôzne možnosti. Som však rád, že som nikdy nedal do slučky, ktorú uviazal, svoju hlavu.

Tento opis nápadne pripomína Košča.

Júlia Piraňa Mikolášiková

Júlia Piraňa Mikolášiková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  446
  •  | 
  • Páči sa:  1 644x

Témy spojené s políciou, prokuratúrou, súdmi a organizovaným zločinom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu